استارتاپ = شروع چابک

ما در این وبلاگ می خواهیم مطالبی در رابطه با استارتاپ را با شما در میان بگذاریم

استارتاپ = شروع چابک

ما در این وبلاگ می خواهیم مطالبی در رابطه با استارتاپ را با شما در میان بگذاریم

استارتاپ = شروع چابک

استارتاپ چیست؟
استارتاپ یک سازمان یا گروهی است که با هدف یافتن مدل کسب و کار مقیاس پذیر و تکرار شونده برای ایده های بکر و نو و تبدیل کردن آنها به یک کسب و کار با ثبات و پایدار فعالیت می کند.

بایگانی

استارتاپ ها چه ویژگی ای دارند؟

يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۶ ق.ظ

با سلام خدمت دوستان در ادامه پست استارتاپ چیست؟ میخواهیم به سوالی بپردازیم که در آخر آن مطلب مطرح شد، آن هم این بود که چرا شرکت موفقی مانند تویوتا را نمی توان یک استارتاپ دانست؟

یکی از مهم ترین عوامل که باعث این امر می شود تفاوت مدل کسب و کار شرکت تویوتا با مدل کسب و کارهای استارتاپی است.

مدل کسب وکار چیست؟

به صورت کلی مدل کسب و کار ساختاری ساده از واقعیت یک کسب و کار است که در آن به عواملی مانند: مشتریان بالقوه، راهکارهای ارتباطی، هزینه و منابع مورد نیاز احتمالی، مسئله ی نیروی کار و... پرداخته می شود که هدف آن تعیین استراتژی های مناسب جهت خلق ارزش برای شرکت ها و یا سازمان های مختلف  است. 

برداشتی آزاد از مطلب تعریف مدل کسب و کار  از سایت مدیر اینفو

در پست های آینده مطالب بیشتری دراین مورد مطرح خوماهیم کرد ولی در حال حاضر می خواهیم ببینیم شرکت هایی مانند تویوتا چرا یک استارتاپ نیستند؟ 

یکی از مهم ترین گذاره هایی که فعالیت یک سازمان یا گروه را به فعالیت استارتاپی تبدیل می کند بکر و نو بودن ایده ی پرداخته شده در آن است. آن هم نه به این معنی که استارتاپ باید فعالیت هایی را انجام دهد که تا به حال هیچ گروه یا سازمانی انجام نداده است بلکه یک استارتاپ برای مسائل تکراری و مطرح شده هم می تواند راهکار و ایده های نو داشته باشد. 

بگذارید دوباره به تعریف استارتاپ برگردیم. ما گفتیم استارتاپ سازمان یا گروهی است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار برای ایده های بکر و نو و تبدیل کردن آنها به یک کسب و کار با ثبات و پایدار فعالیت می کند.

ایده های بکر و نو چیست؟

قبل از جواب به این سوال لازم است ذکر کنم که در ابتدای راه اندازی هر استارتاپی حتی قبل از ایده پردازی لازم است دو سوال اساسی و مهم را که مسیر کلی استارتاپ شما را مشخص می کند را از خود بپرسید و در جواب دادن به آنها واقع بین باشید.

آن دوم سوال به شرح زیر است:

سوال اول 

مشکلی که شما در پی حل کردن آن هستید چیست؟

سوال دوم 

شما چه راه حلی برای حل این مشکل دارید؟

بر خلااف تفکر اکثر افراد ایده پردازی برای استارتاپ اینگونه نیست که ناگهانی یک فکری به ذهن یک نفر برسد و آن بشود ایده ی یک استارتاپ فوق العاده البته کم وجود ندارند استارتاپ هایی که از یک فکر کوچک و علاقه و دغدغه ی شخصی یک فرد بیرون آمده باشند و موفق هم بشوند. اما بدون هیچ تردیدی موفقیت ایده های این چنینی بر می گردد به این که این ایدها به صورت اصولی و به دور از خیال پردازی به دو سوال بالا پاسخ دهند.

بکر بودن ایده ها فقط به این معنی نیست که شما مشکلات جدیدی را در اطراف خود کشف کنید و راه حل های جدید ارایه بدهید بلکه می تواند این معنی را داشته باشد که برای مشکل های قدیمی نیز زاه کاز و روش های نو ای را ارایه بدهید.

حال می رسیم به این سوال که چرا شرکت های مانند تویوتا را نمی توان یک استارتاپ دانست؟ 

به این دلیل که این شرکت ها در جواب به دو سوال بالا برای مشکلات قدیمی راه حل های قدیمی ای پیدا می کنند و به عبارتی از سیستم کسب و کار سنتی ای که امتحان پسداده اند و توسط دیگران مورد استفاده قرار گرفته اند برای فعالیت های خود استفاده می کنند در صورتی که ماهیت استارتاپ یافتن یک مدل کسب و کار جدید برای ایده هایی با راه حل های جدید و نو است و اگر غیر از این باشد نیازی به راه اندازی یک استارتاپ نیست.

لطفا نظرات و پیشناهادات خود را با ما در مییان بگذارید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی